Athens, 14 April 2019 | Royal Olympic Hotel
Online registration has closed. Those who haven't had the chance to register can do so at the registration desk on Sunday 14 April. Given that attendance at the plenary session of Dr Livaniou at 10:30 a.m. is expected to be high, we would like to inform you that the Forum’s registration desk will be open from 9:30 a.m. Please keep in mind that you will need about 10 minutes in order to check in. Looking forward to seeing you at the Royal Olympic Hotel.
The Foreign Languages Forum
14 April 2019
Royal Olympic Hotel
The Foreign Languages Forum is one of the main events in the Greek English Language Teaching calendar. Attended by more than 1000 ELT professionals, it features a 1-day programme of commercial and professional talks as well as workshops.
The Forum will take place on 14 April 2019 at the Royal Olympic Hotel and features educational sessions covering a wide range of topics.
The Forum’s plenary sessions are expected to attract a lot of attention as distinguished speakers from Greece and abroad will share ideas, knowledge and expertise. Amongst the highlights of the event are the sessions by Dr Helen Livaniou, Marina Siskos, Evangelia Vassilakou and Dimitris Tselios.
In addition, a large resource and book exhibition will give you the opportunity to see the latest ELT publications and services.
Plenary Speaker

Bio
Η Ελένη Λιβανίου είναι Εκπαιδευτικός Ψυχολόγος με Διδακτορικό στη Γνωστική και Κοινωνική Ψυχολογία από το πανεπιστήμιο του Sussex Αγγλίας. Το ερευνητικό της έργο αφορά στο σύνδρομο Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΕΠΥ), τη Δυσλεξία και τα προβλήματα συμπεριφοράς. Σπούδασε κι εργάστηκε στην Αγγλία μέχρι το 1992 και μέχρι το 2002 δίδασκε σε έκτακτα προγράμματα του Πανεπιστημίου του Sussex στην Αγγλία ενώ τώρα συνεργάζεται με το Nottingham Trent Πανεπιστήμιο της Αγγλίας ως εισηγήτρια/υπεύθυνη του προγράμματος Μάστερ (Master in Inclusive Education).
Plenary sessions are sponsored by

1o Plenary Session
Διαχείριση του συνδρόμου Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) μέσα στην τάξη
2o Plenary Session
Βελτιώνοντας τη μνήμη εργασίας σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες
Morning Plenary Session

Διαχείριση του συνδρόμου Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) μέσα στην τάξη
Η απροσεξία, η υπερκινητικότητα, η παρορμητικότητα και η περιορισμένη μνήμη εργασίας (short working memory) είναι, μεταξύ των άλλων, τα κυριότερα συμπτώματα που επηρεάζουν τη συμπεριφορά του παιδιού με ΔΕΠΥ σε κοινωνικές καταστάσεις και στο σχολείο.
Τα παιδιά με ΔΕΠΥ εκδηλώνουν πολλές φορές συμπτώματα και από άλλες ψυχικές διαταραχές, όπως κατάθλιψη, άγχος κλπ. Επίσης, συχνά επιδεικνύουν χαμηλό επίπεδο αυτοπεποίθησης και μειωμένες κοινωνικές δεξιότητες. Πολλές φορές πέφτουν θύματα εκφοβισμού (bullying) στο σχολικό περιβάλλον και συμπεριλαμβάνονται πιο δύσκολα από τους συνομήλικούς τους σε κοινωνικές δραστηριότητες.
Τα παιδιά με ΔΕΠΥ όμως είναι το ίδιο ευφυή και δημιουργικά με τα άλλα παιδιά.
Στην πρώτη ομιλία θα συζητήσουμε για:
- τη διαχείριση της συμπεριφοράς - είτε αυτή είναι διασπαστική στη ροή του μαθήματος, είτε είναι η απόσυρση και η έλλειψη παρακολούθησης.
- την αναγνώριση της διαφοράς μεταξύ αργού ρυθμού επεξεργασίας και αργού ρυθμού οργανωτικής αντίδρασης.
- τις παραμέτρους που βοηθούν στη διαφοροποίηση του αργού ρυθμού, της παρορμητικής αντίδρασης και της περιορισμένης μνήμης εργασίας.
- Πώς αναγνωρίζω και πώς αντιμετωπίζω τις διαφορετικές μορφές του συνδρόμου ΕΠΥ, τη συνοσυρότητα με άλλα σύνδρομα - το διαφορετικό μαθησιακό και συμπεριφορικό προφίλ ;Στόχος της παρουσίασης επομένως, είναι η επικαιροποίηση αυτών των ιδιαιτεροτήτων.
Afternoon Plenary Session

Βελτιώνοντας τη μνήμη εργασίας σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες
Η μνήμη εργασίας ή λειτουργική μνήμη, μπορεί να ορίζεται ως το σύνολο των διαδικασιών που μας επιτρέπουν την προσωρινή αποθήκευση και το χειρισμό των πληροφοριών για να εκτελούμε περίπλοκες γνωστικές εργασίες, όπως η κατανόηση της γλώσσας, η ανάγνωση, τα μαθηματικά κλπ. Η μνήμη εργασίας είναι ένα είδος βραχυπρόθεσμης μνήμης.
Η εργασιακή μνήμη είναι απαραίτητη για τη λήψη αποφάσεων και για την εύρυθμη λειτουργία των εκτελεστικών λειτουργιών.
Τα άτομα με δυσλειτουργικά σύνδρομα και μαθησιακές διαταραχές όπως η ΔΕΠΥ έχουν μικρή μνήμη εργασίας με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται να θυμηθούν τα πράγματα που πρέπει να κάνουν.
Μοναδική η λειτουργία του εγκεφάλου, μοναδική και η πολυπλοκότητα των γνωστικών λειτουργιών στο κάθε παιδί. Στόχος όμως του εκπαιδευτικού είναι όλα τα παιδιά να μάθουν, και όλα τα παιδιά να καταλάβουν το μάθημα από την παράδοση. Το σύνδρομο ΔΕΠΥ και τα προβλήματα με τη μνήμη εργασίας υπήρχαν, απλά τώρα έχουμε Τα επιστημονικά δεδομένα και τα μέσα για να στηρίξουμε εποικοδομητικά το κάθε παιδί μέσα στην τάξη μας.
Featured Presentations

Plenary Session
Why teaching your students respectful and sensitive language matters? Political correctness (PC) for English writing and speaking classes
Why teaching your students respectful and sensitive language matters? Political correctness (PC) for English writing and speaking classes
This presentation focuses on the concept of political correctness (PC), which has received a lot of attention within educational settings, news articles, books and research papers. PC is a term which refers to the avoidance of offensive language perceived to exclude, marginalize or insult groups of people who are socially disadvantaged or discriminated against. The presentation is divided into two parts; a theoretical and a practical part. In the first part, brief reference is made to the CEFR Companion Volume (CEFR CV) 2018 and the Competences for Democratic Cultures Living Together as equals in culturally diverse democratic societies (2016), a fundamental policy document. Both draw upon equality, empathy, neutrality, and respect. It also examines the role, the importance and the historical roots of PC. In the second part, participants are given inclusive language guidelines on how to avoid insensitive language in classes, and are provided with a booklet full of innovative activities for promoting respect, kindness, and inclusivity in English classes to raise students’ awareness of PC. A discussion of the rationale of each of these activities follows to elaborate on how unkind words can be replaced by more respectful ones. It is a call for EFL educators to consider the teaching moments when students sometimes imply inferiority in their writing or speech without realizing it and a challenge to words and phrases that have long gone unchallenged in EFL classes
Bio
Vassilakou Evangelia has a BA degree in Philosophy from Deree College, The American College of Greece and an MA degree in Applied Linguistics from the Hellenic American University with a high distinction. Her next overarching aim is to start the PhD program in Applied Linguistics. She is a committed educator with 21 years’ experience in the EFL field. She has presented in numerous conferences (Hellenic American Union, Annual International Convention – TESOL Greece and CyTEA), and been invited as a teacher trainer in various renowned language schools. Recently she has authored various articles for ELT news magazine on corpus linguistics, speed reading, strategy-based reading instruction, polling education, listening with transcripts, disruptive behavior and functional behavioral assessment. She has also recently contributed to TESOL Greece Journal and the scientific Journal of Applied Languages and Linguistics (JALL).

Featured Presentation
Without vocabulary, nothing can be conveyed
Effective Approaches and Suggested Strategies for Solid Vocabulary Development from Beginner to Advanced L2 Learners
To develop a rich vocabulary learners need multiple exposure to various contexts. To help learners retain vocabulary teachers should be able to use a variety of techniques and strategies.
The presentation develops in three parts.
The reason that necessitates solid vocabulary instruction is discussed in the introduction.
The first part is dedicated to the learning profile of advanced learners (C1, C2). I argue that in these levels presentation of the lexis in reasonable, narrative form (as opposed to random lists of words) could enhance long-term retention of vocabulary.
The second part suggests strategies for teaching vocabulary to B1 and B2 Level learners.
The third part of the presentation discusses the issue of whether young learners (A1 & A2) should be taught word concepts over word forms.
A number of teaching strategies will be presented.
Bio
Life Coaching με τον Δημήτρη Τσέλιο

Free Workshop
Επικοινωνία - Διαχείριση Συγκρούσεων
Επικοινωνία - Διαχείριση Συγκρούσεων
Στο σεμινάριο αυτό θα παρουσιαστούν οι τέσσερις προσωπικότητες των ανθρώπων. Μέσα από τεστ προσωπικότητας του Don Lowry (1978), οι συμμετέχοντες θα αναγνωρίσουν την προσωπικότητα που διαμόρφωσαν, καθώς και τις υπόλοιπες προσωπικότητες που υπάρχουν και θα πάρουν εργαλεία που θα τους βοηθήσουν να κατανοήσουν καλύτερα τους ανθρώπους και να γεφυρώσουν την επικοινωνία τους με τους άλλους, αποφεύγοντας παράλληλα τις συγκρούσεις.
Οι συμμετέχοντες θα αποκτήσουν εργαλεία που θα τους βοηθήσουν:
- Να αναγνωρίσουν τις δυσλειτουργικές τους συμπεριφορές και να τις αντικαταστήσουν με νέες συμπεριφορές.
- Να κατανοήσουν την προσωπικότητα που διαμόρφωσαν, αλλά και τις προσωπικότητες των γύρω τους.
- Να γεφυρώνουν την επικοινωνία τους με τους άλλους.
- Να γίνουν πιο αποτελεσματικοί στην επικοινωνία.
- Να αποφεύγουν τις συγκρούσεις
Bio
Είναι εμπνευστής και δημιουργός της ομάδας δράσης και αλληλεγγύης των Hopeaholics. (www.facebook.com/beahopeaholic) και ιδρυτικό μέλος του Συλλόγου Συμβουλευτικής Coaching & Mentoring Ελλάδος, όπου διετέλεσε αντιπρόεδρος. (www.hccma.org). Τον Ιούνιο του 2018 εκδόθηκε το πρώτο του βιβλίο Αυτοβελτίωσης με τίτλο «Απόδραση από το Σπήλαιο». Τα τελευταία 4,5 χρόνια δραστηριοποιείται επαγγελματικά ως Σύμβουλος Προσωπικής & Επαγγελματικής Ανάπτυξης.
Programme
OLYMPIA Β
10:30 - 11:20 Διαχείριση του συνδρόμου Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) μέσα στην τάξη - Plenary Session
Η απροσεξία, η υπερκινητικότητα, η παρορμητικότητα και η περιορισμένη μνήμη εργασίας (short working memory) είναι, μεταξύ των άλλων, τα κυριότερα συμπτώματα που επηρεάζουν τη συμπεριφορά του παιδιού με ΔΕΠΥ σε κοινωνικές καταστάσεις και στο σχολείο.
Τα παιδιά με ΔΕΠΥ εκδηλώνουν πολλές φορές συμπτώματα και από άλλες ψυχικές διαταραχές, όπως κατάθλιψη, άγχος κλπ. Επίσης, συχνά επιδεικνύουν χαμηλό επίπεδο αυτοπεποίθησης και μειωμένες κοινωνικές δεξιότητες. Πολλές φορές πέφτουν θύματα εκφοβισμού (bullying) στο σχολικό περιβάλλον και συμπεριλαμβάνονται πιο δύσκολα από τους συνομήλικούς τους σε κοινωνικές δραστηριότητες.
Τα παιδιά με ΔΕΠΥ όμως είναι το ίδιο ευφυή και δημιουργικά με τα άλλα παιδιά.
Στην πρώτη ομιλία θα συζητήσουμε για:
• τη διαχείριση της συμπεριφοράς - είτε αυτή είναι διασπαστική στη ροή του μαθήματος, είτε είναι η απόσυρση και η έλλειψη παρακολούθησης.
• την αναγνώριση της διαφοράς μεταξύ αργού ρυθμού επεξεργασίας και αργού ρυθμού οργανωτικής αντίδρασης.
• τις παραμέτρους που βοηθούν στη διαφοροποίηση του αργού ρυθμού, της παρορμητικής αντίδρασης και της περιορισμένης μνήμης εργασίας.
• Πώς αναγνωρίζω και πώς αντιμετωπίζω τις διαφορετικές μορφές του συνδρόμου ΕΠΥ, τη συνοσυρότητα με άλλα σύνδρομα - το διαφορετικό μαθησιακό και συμπεριφορικό προφίλ;
Στόχος της παρουσίασης επομένως, είναι η επικαιροποίηση αυτών των ιδιαιτεροτήτων.
Sponsored by Burlington Books
11:30 - 12:20 Burlington Mindset B1
Burlington Mindset B1 is the ideal coursebook for mixed ability classes. The first part in a three-part exam preparation course, it contains engaging tasks and topics which challenge students to stretch their cognitive abilities.
12:30 - 13:20 Homework in the 21st Century: Ideas to Excite and Engage EFL Learners!
Homework has always been a mainstay teacher strategy. When used properly, homework is an effective method for reinforcing educational learning goals. In the 21st century, a new style of homework should be encouraged, beyond the current model that mainly emphasizes rote rehearsal skills and mere practice at home. This new homework model should entail activities that inspire students to be more creative, explore their interests and become more autonomous. Only by providing learners with tasks that are relevant, intriguing, interesting, and exciting can there be a positive correlation between homework and higher levels of academic achievement.
13:30 - 14:20 Βελτιώνοντας τη μνήμη εργασίας σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες
Η μνήμη εργασίας ή λειτουργική μνήμη, μπορεί να ορίζεται ως το σύνολο των διαδικασιών που μας επιτρέπουν την προσωρινή αποθήκευση και το χειρισμό των πληροφοριών για να εκτελούμε περίπλοκες γνωστικές εργασίες, όπως η κατανόηση της γλώσσας, η ανάγνωση, τα μαθηματικά κλπ. Η μνήμη εργασίας είναι ένα είδος βραχυπρόθεσμης μνήμης.
Η εργασιακή μνήμη είναι απαραίτητη για τη λήψη αποφάσεων και για την εύρυθμη λειτουργία των εκτελεστικών λειτουργιών.
Τα άτομα με δυσλειτουργικά σύνδρομα και μαθησιακές διαταραχές όπως η ΔΕΠΥ έχουν μικρή μνήμη εργασίας με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται να θυμηθούν τα πράγματα που πρέπει να κάνουν.
Μοναδική η λειτουργία του εγκεφάλου, μοναδική και η πολυπλοκότητα των γνωστικών λειτουργιών στο κάθε παιδί. Στόχος όμως του εκπαιδευτικού είναι όλα τα παιδιά να μάθουν, και όλα τα παιδιά να καταλάβουν το μάθημα από την παράδοση. Το σύνδρομο ΔΕΠΥ και τα προβλήματα με τη μνήμη εργασίας υπήρχαν, απλά τώρα έχουμε τα επιστημονικά δεδομένα και τα μέσα για να στηρίξουμε εποικοδομητικά το κάθε παιδί μέσα στην τάξη μας.
Sponsored by Burlington Books
14:30 - 15:20 Embark on this trip…
We meet Ζippy and his friends in this series! Through their adventures learners experience fun, topic-appropriate activities, where communication is not at the expense of grammar and projects are part of learning. Give your students the opportunity to be confident and independent users of English.
15:30 - 16:20 Why teaching your students respectful and sensitive language matters? Political correctness (PC) for English writing and speaking classes - Plenary Session
This presentation focuses on the concept of political correctness (PC), which has received a lot of attention within educational settings, news articles, books and research papers. PC is a term which refers to the avoidance of offensive language perceived to exclude, marginalize or insult groups of people who are socially disadvantaged or discriminated against. The presentation is divided into two parts; a theoretical and a practical part.
In the first part, brief reference is made to the CEFR Companion Volume (CEFR CV) 2018 and the Competences for Democratic Cultures Living Together as equals in culturally diverse democratic societies (2016), a fundamental policy document. Both draw upon equality, empathy, neutrality, and respect. It also examines the role, the importance and the historical roots of PC. In the second part, participants are given inclusive language guidelines on how to avoid insensitive language in classes, and are provided with a booklet full of innovative activities for promoting respect, kindness, and inclusivity in English classes to raise students’ awareness of PC.
A discussion of the rationale of each of these activities follows to elaborate on how unkind words can be replaced by more respectful ones. It is a call for EFL educators to consider the teaching moments when students sometimes imply inferiority in their writing or speech without realizing it and a challenge to words and phrases that have long gone unchallenged in EFL classes.
16:30 - 17:20 Effective Approaches and Suggested Strategies for Solid Vocabulary Development from Beginner to Advanced L2 Learners - Featured Presentation
To develop a rich vocabulary learners need multiple exposure to various contexts. To help learners retain vocabulary teachers should be able to use a variety of techniques and strategies.
The presentation develops in three parts.
The reason that necessitates solid vocabulary instruction is discussed in the introduction.
The first part is dedicated to the learning profile of advanced learners (C1, C2). I argue that in these levels presentation of the lexis in reasonable, narrative form (as opposed to random lists of words) could enhance long-term retention of vocabulary.
The second part suggests strategies for teaching vocabulary to B1 and B2 Level learners.
The third part of the presentation discusses the issue of whether young learners (A1 & A2) should be taught word concepts over word forms.
A number of teaching strategies will be presented.
Attica
11:30 - 12:20 ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΑ ΕΠΙΠΕΔΟΥ Β2: Οι πιο συχνοί προβληματισμοί των καθηγητών, που διδάσκουν σε επίπεδο Β2
Νέες εξελίξεις στον χώρο των πιστοποιητικών
• Πρακτικές συμβουλές
• Προτάσεις για συνδυασμούς βιβλίων
• INSIDER B2: To νέο Coursebook, που ανταποκρίνεται ιδανικά στις ανάγκες των μαθητών που συμμετέχουν στις εξετάσεις των πιστοποιητικών επιπέδου Β2.
Θα διανεμηθούν δωρεάν δείγματα βιβλίων.
12:30 - 13:20 ELT exams in Greece: Myths and Realities
- Which exams should we ‘prefer’?
- How, based on the Cambridge English Scale, can you officially be at level C1, if the exam you took is at level B2 or C2?
- ‘informality’ in the new exams. How does this affect teaching?
14:30 - 15:20 How Gamification and game-based-learning reshape traditional education.
http://educraft.tech, QLS - Quality in Language Services
Diminishing students’ indifference. Techniques and practices to increase engagement and performance using online tools via the QLS-iLearn.
16:30 - 18:20 Workshop: Επικοινωνία - Διαχείριση Συγκρούσεων
Στo σεμινάριο αυτό θα παρουσιαστούν οι τέσσερις προσωπικότητες των ανθρώπων. Μέσα από τεστ προσωπικότητας του Don Lowry (1978), οι συμμετέχοντες θα αναγνωρίσουν την προσωπικότητα που διαμόρφωσαν, καθώς και τις υπόλοιπες προσωπικότητες που υπάρχουν και θα πάρουν εργαλεία που θα τους βοηθήσουν να κατανοήσουν καλύτερα τους ανθρώπους και να γεφυρώσουν την επικοινωνία τους με τους άλλους, αποφεύγοντας παράλληλα τις συγκρούσεις.
Οι συμμετέχοντες θα αποκτήσουν εργαλεία που θα τους βοηθήσουν:
- Να αναγνωρίσουν τις δυσλειτουργικές τους συμπεριφορές και να τις αντικαταστήσουν με νέες συμπεριφορές.
- Να κατανοήσουν την προσωπικότητα που διαμόρφωσαν, αλλά και τις προσωπικότητες των γύρω τους.
- Να γεφυρώνουν την επικοινωνία τους με τους άλλους.
- Να γίνουν πιο αποτελεσματικοί στην επικοινωνία.
- Να αποφεύγουν τις συγκρούσεις
The workshop is free of charge. Attendance will be on a first come, first served basis.
Exhibitors
Πύργου 31, 185 42 Πειραιάς – 2104118894
– www.andrewbetsiselt.gr
Archer Editions
Κονδύλη 4, 174 55 Άλιμος – 2109803293
– www.archereditions.com
Binary Logic
Λακωνίας 20, 174 56 Άλιμος -2109955604
– www.binarylogic.net
Burlington Books
Παπαστράτου 12, 185 45 Πειραιάς – 2109767888
– www.burlingtonbooks.com
ELT NEWS
Αγ.Γεωργίου 74, 154 51 Νέο Ψυχικό – 2106712991
– www.eltnews.gr
Europalso – ESB
Ακαδημίας 98-100 – 106 77 Αθήνα – 2103830752
– www.europalso.gr
Express Publishing
Μακμίλλαν 3, 111 44 Αθήνα – 2102120800
– www.expresspublishing.co.uk
Flexible Multimedia
Παρθενώνος 70 – 175 62 Π. Φάληρο - 6977221202–
www.fleximedia.gr
Happy Bees
Καποδιστρίου 15, 136 75 Αχαρναί – 2102407457
– www.happybees.gr
Hillside Press
Δοϊράνης 13 - 113 62 Αθήνα - 2108829041
- www.elthillside.com
Lord Byron School of Languages
Τσιμισκή 104 - 546 22 Θεσσαλονίκη - 2310278804
- www.lordbyron.gr
meta|φραση - Κέντρο Εκπαίδευσης
Ακαδημίας 52 – 106 79 Αθήνα – 2103629000
- www.metafrasi.edu.gr
MM Publications
Δεληγιώργη 58 - 174 56 Άλιμος - 2109953680
- www.mmpublications.com
Oxford University Press
Βαρδουμιώτη 20Α - 115 22 Αθήνα - 2108055330
- www.oup.com/elt
Pace
Σταδίου 48 & Σανταρόζα 1, 105 64 Αθήνα - 2103241183
- www.paceahead.edu.gr
PeopleCert – LanguageCert – ECDL
Κοραή 3 - 105 64 Αθήνα 2103729050
- www.languagecert.gr| www.ecdl.gr
QLS - QUALITY IN LANGUAGE SERVICES
Κατεχάκη 17 – 115 25 Αθήνα – 2106929463
– www.qls.gr
Supercourse Publishing
Λαοδικίας 1 - 591 00 Βέροια - 2331073777
- www.supercourse.gr
TESOL Greece
Νικηταρά 3 - 106 78 Αθήνα - 2107488411
- www.tesolgreece.org
York Press
Αετιδέων 2 & Μεσογείων 224,155 61 Χολαργός - 2109373170
- www.york-press.gr
